Katten in Istanbul

Posted on 20 februari 2012

0


Als ik in de trein naar school ga, neem ik uit de bakken waar kranten in liggen, gratis kranten mee. Een exemplaar van ‘De Pers’ en een van de ‘METRO’. De ‘METRO’ is eigenlijk overbodig om mee te nemen. Ik lees die krant eigenlijk bijna nooit. Dagblad ‘De Pers’ lees ik graag. Het is mooi vormgegeven en het taalgebruik vind ik fijn.

In de rubriek “Ongebaande paden” berichten correspondenten over dingen in hun land die hen opvalt. In de trein van Deventer naar Zwolle las ik een artikel over katten. En niet zomaar katten, maar katten uit het Turkse Istanbul. “Istanbul is een paradijs voor katten” heet het artikel. Mensen die mij een beetje kennen, weten dat ik veel van katten houd!

Het artikel ging over zwerfkatten. Er stond dat de moslims daar die katten vereren. De correspondent, Marc Guillet, schrijft in het stukje over het feit dat hij zich verbaast over de hoeveelheid zwerfkatten dat hij tegenkomt tijdens het slenteren door de achterafstraatjes in de oude wijken van Istanbul.  Hoewel het niet gebruikelijk is huisdieren te hebben, zorgen de inwoners van de stad goed voor hun zwerfkatten. Ze krijgen eten en bij veel huizen staan bakjes met water. En niet alleen bij de huizen staan versnaperingen voor de katten klaar. Ook bij voordeuren van winkels, kantoren en moskeeën staat genoeg om ieder kattenbuikje goed mee te vullen.

Praktiserende moslims houden dus wel van katten, maar zien honden als uitschot. De reden hiervoor is, is dat de profeet Mohammed ook van katten hield. Het verhaal gaat dat Mohammed zelf zo ver ging, dat hij de mouw van zijn mantel afknipte omdat zijn lievelingskat Muezza erop lag te slapen. Wat een liefde!

Toch schuilt er misschien enig eigen belang in de waardering voor de zwreftkatten. De katten zorgen ervoor dat er weinig ratten rondlopen in Istanbul. Een groot voordeel voor de inwoners van de stad. Ik ben blij dat de inwoners van Istanbul zo denken over hun zwerfkatten. Het was mooi om te lezen en het maakte me blij. Eigen belang of niet!

Image

Posted in: Uncategorized